Gå til hovedinnhold Gå til footeren

Om Publicom

Vi formidler foredrag og lager konferanser der det holdes foredrag. Vi har gjort det siden 1999. Vår visjon er et foredrag kan vare en time, virkningen kan vare evig.  Gjennom 20 år er mye gjort. Her er noen av de viktigste pilarene i Publicom historien.

Med lidenskap for motivasjon og formidling

Publicoms reise startet i 1985 da en ung Kjetil Kristoffersen ble inspirert av olympisk mester Egil Søby, som fortalte ham at alt var mulig. Dette møtet gjorde et varig inntrykk. I 1994, etter at en skade satte en stopper for fotballkarrieren, ble Kjetil markedsjef i Ørn Horten og gjenopptok kontakten med Egil Søby, noe som forsterket hans lidenskap for motivasjon og formidling.

I 1999 grunnla Kjetil og hans partner Rose Publicom. De begynte med å hjelpe den da ukjente roeren Olaf Tufte med sponsorer, mens Rose laget portretter av ham som de solgte lokalt. Sammen med trener Hans Trygve Kristiansen støttet de Olaf på veien til OL-gull i Athen, en milepæl som ble en viktig del av Publicoms historie.

Inspirert av Roses entusiasme tok Kjetil i 2001 kontakt med den svenske brannmannen Lasse Gustavson. Dette førte til den vellykkede Vestfoldkonferansen i 2002, hvor profiler som Børge Ousland og Thomas Hylland Eriksen også deltok. Mellom 2003 og 2005 arrangerte Publicom hundrevis av foredrag med Gustavson over hele landet og ga ut bestselgeren Gjennom Ilden, kun slått av Da Vinci-koden på salgslistene. Dette etablerte Publicom som et ledende forlag med over 100 utgivelser.

I 2006 inviterte de Neil Armstrong til konferansen "Grenseløse mål" i Oslo Konserthus, med Petter Stordalen som oppvarmer. Mellom 2009 og 2010 produserte Publicom 50 show med komikerlegenden John Cleese i Skandinavia. "Paying My Ex-Wife"-turneen ble en enorm suksess og la grunnlaget for et varig vennskap.

I 2011 fylte Morten Ramm og Publicom Oslo Spektrum to ganger med showet "Kan Morten Ramm fylle Oslo Spektrum?". Samme år arrangerte de Humorgalla med John Cleese, Atle Antonsen, Bård Tufte Johansen og Harald Eia. I 2012 brakte de Nando Parrado til Norge for en foredragsturné, og ga ut bestselgeren Alive. Til tross for utfordringer som Notabene-konkursen i 2013, fortsatte Publicom å vokse.

Publicom Scene ble etablert i Horten i 2015, og i 2019 lanserte de Bedriftsbilletten, et medlemskap som fokuserer på kunnskap og opplevelser for ansatte. I 2022 ble Publicom en del av Athenas, Norges største foredragsbyrå. Sammen jobber de nå for å øke arbeidsglede og trivsel på norske arbeidsplasser, samt tilby underholdning og motivasjon til folk flest, med publikum og opplevelser i fokus.