I en verden hvor alt går raskere og raskere, hvor forutsigbarhet og tidsfrister reduseres, stilles det tøffere krav til umiddelbart samspill – selv om teamet ofte sitter på ulike steder. Får man til samspillet, øker både bunnlinjen og konkurransekraften gjennom bedre kundetilfredshet, økt innovasjonstakt, raskere beslutninger og lavere turnover.
Finnes det en «kode» som gjør det mulig å gå «rett på scenen» med fremmede uten forberedelse? Hvordan bruke mindre tid og kostnader på planlegging uten at sluttresultatet forringes? Er det mulig å øke fleksibiliteten i et team uten at sluttresultatet blir mindre forutsigbart?
Gjennom erfaringer fra næringsliv, kultur og jazz, viser Carl Störmer hvordan jazzmusikeres samspillsteknikker – jazzkoden – har umiddelbar gjenbruksverdi på tvers av bransjer når folk MÅ jobbe uten tid til forberedelse og med små feilmarginer.
Det unike med Carl Störmers Jazzcode er at vi får en mulighet til å oppleve hva som skjer når fire musikere spiller sammen for aller første gang. Han forklarer og demonstrerer hvordan jazzmusikere jobber og vi får anledning til å følge selve arbeidsprosessen i «real-time». Mellom stykkene forteller Störmer hva som foregår og hvordan man umiddelbart kan bruke jazzkoden i egen organisasjon.
Lag en felles platform
Han viser nødvendigheten av felles verdier, mål, begreper og prosesser og påpeker at felles referanser reduserer behov for planlegging og skaper entusiasme og tillit i team.
Keep it simple.
The Beatles var fire, Mc Kinseys konsulentteam, kirurger og kommandosoldater jobber i firspann. Tilfeldig? Neppe! Det er fem ganger vanskeligere å koordinere en gruppe på fem enn fire, og hele trettito ganger vanskeligere med seks enn med fire. Små grupper fostrer tillit, engasjement og eierskap.
Del arbeidet
Sørg for at alle spiller ulike instrumenter. Har du fire trommeslagere, skaper du umiddelbart en «drum-battle». Overlappende roller krever mer planlegging og øker sjansen for konflikt.
Skap synlighet
Gi alle en sjanse til å spille solo. Når én spiller solo, må de andre gjøre det lettere for solisten ved å øke sin egen forutsigbarhet.
Carl Störmer er tidligere markedsdirektør i Norwegian, han har jobbet som strategikonsulent for IBM og han er grunnlegger og medeier av Studentuniverse, USAs ledende studentreiseportal, som i dag omsetter for 100 mill dollar. Han har hovedfag fra jazz og økonomi fra USA, er en ledende jazztrommeslager og har blant annet undervist på Norges Musikkhøgskole, Handelshøgskolen i København og Stockholm og London Business School, samt INSEAD, hvor Jazzcode var pensum på deres «Advanced Management programme» frem til 2009. INSEADs lederprogram er ranket som Europas desidert beste.
Carl holder personlige foredrag som både inspirere og engasjerer, og han skreddersyr foredrag med eller uten musikk med tema som:
- Hvordan skape optimal tilstedeværelse i profesjonelle team når ting forandrer seg raskere enn planlagt.
- Hvordan endre kulturen når planlegging erstattes av koordinasjon?
- Hvordan øke omsetning på internett – basert på erfaringer fra IBM, StudentUniverse og Norwegian
Foredragene holdes på engelsk eller norsk.