LEDELSE OG ENDRING I EN NY VERDEN

Lars- Johan Jarnheimer er ikke som de fleste andre toppsjefer. Når andre gikk på handelshøyskolen brukte han tiden på å intervjue rockeartister. Og mens andre satset på et glattslikket image, spilte Lars – Johan gjerrig Smålenning i reklamefilmer. Kanskje ikke så overraskende at han ble valgt som årets leder i 2003 med begrunnelsen “En annerledes og befriende ny type leder.”

Jarnheimer liker ikke næringslivets stereotypier, det at man skal jakte, seile og spille golf, tilhøre de samme miljøene og kle seg likt. Han mener at de verdier og idealer han fikk fra sin bestemor forsvinner i større og større grad: Uten høflighet og kunne passe tiden er all utdannelse bortkastet.

Andre ledere snakker om “Management by fear” og “Management by walking around”. Lars- Johan leder gjennom “Management by mormor.” Etter lederjobber i Tele2, IKEA, H & M, SAAB, ZTV og Eniro er Lars – Johan en av Skandinavias virkelig store ledere. Takket være sin bestemor!

Lars-Johan kan blant annet fortelle om hvordan Hennes & Mauritz erobret verden. Mens de hadde stor suksess i USA, Tyskland, Frankrike, England etc, tok det lang tid før man lyktes i Norge. Det tok lengre tid enn noe annet land før HM ble lønnsomme i Norge. Hva var årsaken? Det forteller Lars Johan i sitt foredrag.

Styreverv pr i dag: IKEA, SAS, Eniro, Egmont, CDON Elite Hotels m.fl.